KV 25 Vordingborg
12. november 2025
Vordingborg
kommune og RegionØstdanmark sammen:
Sundhedsfremme og forebyggelse:
Styrke de frivillige fællesskaber og etablere et
frivillighedscenter i Vordingborg kommune.
Skabe store sammenhængende naturområder, der gavner
både sundhed og forebyggelse.
Hurtigt og trygt akutberedskab, der starter
behandlingen på stedet. Det gælder både akutte somatiske og psykiatriske lidelser.
Tidlig og kompetent støtte ved sociale
udfordringer.
Styrke de praktiserende læger som indgang til
det specialiserede sygehusvæsen.
Vi skal sammen arbejde med nye teknologier til
at forebygge sygdom og forebygge forværring af kroniske lidelser.
Udredning, diagnosticering og behandling.
Højt fagligt niveau på tværs af sygdomsområder (f.eks
kræft, psykiatri, KOL, demens, hjertesygdom).
Vi må insistere på tæt samarbejde på tværs af Vordingborg kommune og Region Østdanmark, så ingen falder mellem stolene.
Klart ansvar for patientforløb og ret til
forløbsansvarlig.
Rehabilitering:
Rehabilitering skal være i frit valg, og ske i
tæt samarbejde mellem borger, kommune og Region.
Vi har i Vordingborg kommune brug for flere
”mellemformer”, til borgere, der er for raske til indlæggelse, men for syge til
at være alene.
Der er mulighed for at anvende ledige bygninger
på psykiatrihospitalet.
Omsorg og pleje i den terminale fase:
Styrket palliativ indsats og flere
hospicepladser.
Det lærende børne- og ungeliv:
Investering i trygge rammer og et sundt
læringsmiljø.
Flere skal gennemføre en ungdomsuddannelse, og
færre skal kæmpe med mentale udfordringer.
Tæt samarbejde mellem skoler, familier, kommune
og Region.
Decentral børne- og unge-psykiatri tæt på
familierne.
Målet er færre unge på førtidspension – flere
skal støttes til handlekraft og selvstændighed.
Vordingborg kommune og RegionØstdanmark sammen:
Sundhedsfremme og forebyggelse:
Styrke de frivillige fællesskaber og etablere et frivillighedscenter i Vordingborg kommune.
Skabe store sammenhængende naturområder, der gavner både sundhed og forebyggelse.
Hurtigt og trygt akutberedskab, der starter behandlingen på stedet. Det gælder både akutte somatiske og psykiatriske lidelser.
Tidlig og kompetent støtte ved sociale udfordringer.
Styrke de praktiserende læger som indgang til det specialiserede sygehusvæsen.
Vi skal sammen arbejde med nye teknologier til at forebygge sygdom og forebygge forværring af kroniske lidelser.
Udredning, diagnosticering og behandling.
Højt fagligt niveau på tværs af sygdomsområder (f.eks kræft, psykiatri, KOL, demens, hjertesygdom).
Vi må insistere på tæt samarbejde på tværs af Vordingborg kommune og Region Østdanmark, så ingen falder mellem stolene.
Klart ansvar for patientforløb og ret til forløbsansvarlig.
Rehabilitering:
Rehabilitering skal være i frit valg, og ske i tæt samarbejde mellem borger, kommune og Region.
Vi har i Vordingborg kommune brug for flere ”mellemformer”, til borgere, der er for raske til indlæggelse, men for syge til at være alene.
Der er mulighed for at anvende ledige bygninger på psykiatrihospitalet.
Omsorg og pleje i den terminale fase:
Styrket palliativ indsats og flere hospicepladser.
Det lærende børne- og ungeliv:
Investering i trygge rammer og et sundt læringsmiljø.
Flere skal gennemføre en ungdomsuddannelse, og færre skal kæmpe med mentale udfordringer.
Tæt samarbejde mellem skoler, familier, kommune og Region.
Decentral børne- og unge-psykiatri tæt på familierne.
Målet er færre unge på førtidspension – flere skal støttes til handlekraft og selvstændighed.
Får vi i Vordingborg kommune, det vi ønsker af be-villingerne?
Vordingborg byråd har godkendt budget 2026 onsdag den 8/10.
Der er lavet en bred budgetaftale, som tilfører flere midler til vigtige områder indenfor bl.a psykiatri og handicap, unge, ældre og frivillige.
Vigtige penge i forhold til ældreområdet og de socialt udsatte som trænger.
Den nysgerrige borger er dog overladt til at gætte sig til, hvad pengene egentlig bruges på? Hvad er succeskriterierne og hvordan forestiller man politisk, at følge op på, at vi får det vi ønsker?
Der er ingen hjælp at hente i regnskaberne. Vi står altså med et demokratisk problem, fordi den kommunale økonomi er uigennemskuelig. Vi står med et økonomisk problem fordi ressourcerne, måske kunne være brugt bedre. Vi står med et politisk problem, fordi vi bevilger, men ikke måler på om indsatsen giver det ønskede resultat. Vi står med en faglig udfordring, fordi der ikke godtgøres på forholdet mellem input af midler, og hvad borgeren oplever af fremskridt.
Vordingborg kommune, har efter min mening, brug for en anderledes styring med fokus på effekten af bevillingerne..
Der er fire Valg den 18 november.
Tirsdag den 18. November afholdes der fire valg. Tre af dem er offentlige - men det fjerde er skjult. Alligevel er det måske det vigtigste af dem alle, for det får stor betydning for, de tre andre offentlige valg.
Vi kender valget til kommunalbestyrelserne, valget til Region Østdanmark og valgene til seniorrådene. Indirekte finder der også valg sted, til de nye sundhedsråd, hvor politikere fra kommuner og Region Østdanmark er repræsenteret.
Sundhedsrådene får ansvaret for at drive omstillingen af sundhedsvæsenet og for planlægningen og driften af sundhedsopgaverne i vores sundhedsråd Østdanmark og øerne.
Ideen er, at kommuner og region sammen skal forvalte sundhedsindsatsen, så borgere og patienter oplever højere faglig kvalitet, større sammenhæng og mere lighed i sundhed.
Forudsætningen for succes bliver at politikerne fra de rige områder løfter blikket ud over deres kommunegrænse og fokuserer på borgernes og patienternes reele behov i hele Region Østdanmark. Kun sådan kan vi skabe et sundhedsvæsen, der arbejder der, hvor de mest syge bor og lever. Der skal flyttes ressourcer til Lolland-Falster, Vordingborg og Møn da middellevetiden er lavest og sygdomsbyrden højest. Lighed i sundhed skal fremmes og sundhedsvæsenet skal rykkes ud til der, hvor de mest syge bor og lever.
Det bliver et kæmpe ansvar – men også en enestående mulighed for at skabe mere lighed i sundhed.
Tænk på sundhedsrådene når du stemmer.
Stadig meget at gøre!
Hvor skal jeg bygge og bo i Vordingborg kommune?
Mennesker er forudsætningen for livet i byerne og på landet i Vordingborg kommune. Mange vil gerne flytte til Vordingborg for at leve og bo. Herlighederne er i hele kommunen. Desværre er Vordingborg kommune ikke særlig aktiv med hensyn til udbuddet af grunde og områder, hvor man kan bygge og etablere sig.
Vordingborg kommune bør gå foran og facilitere og motivere investorer, så private, boligselskaber og pensionskasser bliver opmærksom på potentialerne i at investere i Vordingborg kommune.
Det hårde arbejde med at skabe et lærende børne- og ungeliv i Vordingborg kommune skal igang hurtigst muligt.
Det politiske flertal i byrådet besluttede sig for en ny struktur på daginstitution og skoleområdet 2024.
Den debat var der mange følelser i.
Det virkelig hårde politiske og fagfaglige arbejde er desværre ikke kommet igang endnu, og de lovede resultater af strukturændringerne har ikke vist sig endnu.
Den udtalte ambition må være at skabe trygge og ambitiøse læringsmiljøer, hvor flere unge påbegynder og afslutter en ungdomsuddannelse..
Ambitionen må også være at skabe ambitiøse læringsmiljøer for alle, herunder de virkelig dygtige. Og ambitionen må være, at komme meget langt væk fra det skærpede tilsyn, alt for mange skoler har været underlagt i al for lang tid, hvilket alt andet lige er udtryk for dårlig kvalitet.
Det nye byråd skal derfor, som det første udarbejde en ambitiøs børne- og unge-politik, samt beslutte en ambitiøs førskole og skole-politik, der beskriver daginstitutionernes og skolens kerneopgaver. (Jeg undrer mig over, at Vordingborg ikke har det).
Det politiske strategiarbejde danner bagtæppe for, hvordan administration og fagpersonalet forventes at arbejde i den nye struktur, så de unge forsætter i arbejde eller uddannelse efter folkeskolen.
KV25 skaber forhåbentlig en ny ambitiøs politisk konstituering der tager ansvar for de ønskede politiske og fagfaglige resultater til gavn for børn og unge og deres familier.
Værdighed, Tryghed og fokus på efterbeslutning i Vordingborg kommune.
Værdighed og tryghed i alderdommen er alle kandidater enige om.
S+SF besluttede sidste år at skære i den praktiske hjælp til rengøring, til én gang om måneden. Der er også vedtaget tilpassede kvalitetsstandarder for personlig pleje og forskellige plejepakker. (Se hjemmesiden) Ærlige politiske prioriteringer, der tydeligt beskriver, hvad vi kan forvente i vores sene alderdom for et værdigt og trygt liv.
Desværre er virkeligheden mere brutal og ubarmhjertig. Det siger sig selv, at med en normering på 1,5 medarbejder til 12 plejekrævende borgere (det er jo derfor man er på plejehjem) er opgaven umulig i forhold til plejepakkerne. 12 borgere der skal op, personlig pleje, morgenmad, morgenmedicin, aktivitet, frokost, middagslur, toiletbesøg etc etc kan på ingen måde lade sig gøre. Arbejdsforholdene gør personale, beboere, pårørende og alle os andre utrygge dels ved alderdommen, dels ved at kommunen behandler sine gamle på den måde.
I Venstre bryder vi os ikke om forringelserne, og vil insistere på, at der er overensstemmelse mellem kvalitetsstandard og virkelighed, som udtryk for en værdig og tryg alderdom.